Przejazdy samochodowe
Do uproszczenia przeładunku ciężkich towarów stosuje się najazdy i przejazdy. Korzysta się nich z reguły w sytuacjach, kiedy do pokonania jest jakaś przeszkoda na przykład schody albo jako pomost łączący miejsce załadunku z busem. Służą zwłaszcza jako trap do łatwego manewrowania maszyn, małych pojazdów kołowych, gąsienicowych, paleciaków czy wózków dla inwalidów.
Wykonuje się je albo jako pojedyncze szyny i używa w parach a wtedy ich rozstaw zalezy od rozstawu kół wtaczanej maszyny lub jako jednolitą płaszczyznę, która ułatwia manewrowanie na całej szerokości busa.
Przejazdy aluminiowe na rampę wytworzone są w zasadzie na ustaloną szerokość i są jednolitą płaszczyznę wykonaną z tworzywa utrudniającego poślizg albo są taką powłoką antyposlizgową powlekane. Powszechne zwłaszcza są szyny wytworzone z profili kształtowych z lekkiego materiału, gdyż nieduża waga przy zachowaniu większej sztywności konstrukcji upraszcza ich składanie i korzystanie.
Niewielkiej wagi i niekłopotliwe rampy aluminiowe służą do załadowania i rozładunku niedużych pojazdów takich jak motocykle, małe traktorki ogrodowe itp. Obciążalność dopuszczalna dwóch sztuk takiego rampy maleje wraz z jego długością, ale zarówno ze wzrostem szerokości pojedynczego najazdu. Trzeba uwzględnić, iż rozmiar roboczy najazdu, po którym porusza się pojazd, jest trochę mniejszy od całkowitej szerokości skrajnej.