Zamknięcie burty do naczepy

Ruchome zabudowy burtowe w naczepie powinny być po zablokowaniu pewne i bezpieczne, by podczas transportu nie obluzowały się samoistnie. Stosuje się do tego celu przeróżne zamknięcia. W głównej mierze są to proste zapięcia nawierzchniowe mocowane do płaszczyzny burty od zewnątrz i używające różnego rodzaju haki zaczepiane o coś. W kolejnych rozwiązaniach mechanizmy umieszczane są w ramach konstrukcji burty, najczęściej w jej pionowych zakończeniach. Banalnym rozwiązaniem jest chowający się bolec stalowy, który zazębia się o otwór w słupku. Stosuje się zarówno rozwiązania lustrzane, to znaczy ruchomy klin zostaje w kolumnie, a zaczep nitowany jest do boku profili burtowych. Owe zamki burty są należycie skuteczne, albowiem od dołu burtę trzymają zawiasy, a od góry i z boków skryty w zaczepie sworzeń. Jeżeli burta jest wyższa, korzystniejsze jest zamontowanie na całej jej wysokości kilku tych zaczepów, bo wtedy burta zyskuje na sztywności i trudniej jest wygiąć lekką aluminiową burtę przez na przykład przemieszczający się towar.